Aleš Grbić, višji specialist za upravljanje
November 2023
Uber posluje v 70 državah, 131 milijonov strank uporablja njegove storitve v 10.500 mestih
Uber je postal največji ponudnik prevozov na zahtevo v svetu zunaj Kitajske. Posluje v 70 državah po svetu, uporabljajo ga v 10.500 mestih. Potnike je povezal z vozniki, ki so opravili več milijard kilometrov poti. Konec leta 2022 imel 131 milijonov strank, ki so najmanj enkrat na mesec uporabljale njegove storitve prevoza ali dostave hrane. Konkurenčne prednosti podjetja izhajajo iz mrežnega učinka med potniki in vozniki. Konkurenčne prednosti dodatno generira shranjevanje vrednih podatkov uporabnikov.
Uber ljudem pomaga, da se premaknejo od točke A do točke B. To poteka s sprejemanjem zahtev za prevoz in s povezovanjem z vozniki, ki so na voljo na območju. Iz te storitve (njihov mobilnostni segment) ustvarjajo bruto prihodke na podlagi rezervacij, ki znašajo enako, kot je skupni znesek, ki ga plačajo potniki. Iz tega zneska plačajo voznika, drugo ostane Uberju.
Covid-19 je prinesel še dostave
Od časa pandemije je njihov poslovni model precej bolj razpršen. Zdaj omogočajo tudi dostavo, katere rast se je zelo pospešila v času pandemije. Zanimivo je, da segment dostave ostaja dokaj stabilen, čeprav je od konca pandemije preteklo že precej časa. Razlog je, da so se med pandemijo spremenili tudi življenjski slog in navade ljudi. Pri tem posel prevoza in souporabe še naprej dosega dvomestno stopnjo rasti.
Na trgu souporabe in prevoza ima Uber okoli 30-odstotni tržni delež. Do leta 2027 bi bil lahko ta trg, brez Kitajske, vreden približno 550 milijard ameriških dolarjev. Globalno trg ostaja razdrobljen. Tako Uber tekmuje predvsem s številnimi lokalnimi platformami za souporabo prevoza in s taksiji. Spopadajo se z močno konkurenco. V Združenih državah Amerike je glavni konkurent Lyft. Didi je bil od leta 2014 njihov glavni konkurent na Kitajskem. Ta »tekma« se je leta 2016 preoblikovala, saj se je Didi združil z Uberjevo tamkajšnjo podružnico, matični Uber pa je postal 12,8-odstotni lastnik novega podjetja. Tudi v prihodnje lahko pričakujemo, da bo Uber ostal vodilni igralec in še povečevali tržni delež, saj se povišuje njihov mrežni učinek.
Storitev dostave hrane je leta 2019 predstavljala le 11 odstotkov celotnih prihodkov, zdaj pa kar 40 odstotkov. Ta segment bo eden ključnih dejavnikov rasti prihodkov. Segment mobilnosti in segment dostave bi morala imeti koristi od priložnosti, ki jih daje navzkrižno trženje (ang. cross – selling) na povpraševalni in ponudbeni strani platform. Pri povečevanju dobičkonosnosti jim lahko pomaga nadaljnja uporaba celotne platforme Uber za storitve dostave v drugih vertikalnih panogah.
Izziv avtonomnih vozil
Kot kaže, je Uber dobro umeščen v tekmi pri uporabi avtonomnih vozil. V tem primeru bi njihovi bruto prihodki postali čisti prihodki, saj jim ne bi bilo več treba plačevati voznikov. Po drugi strani bi oviro za vstop manjšim konkurentom lahko pomenil pritisk za plačilo minimalnega zneska za vožnjo pogodbenim voznikom. Mogoč je tudi razvoj v smeri integriranega ponudnika prevozov (ang. one stop shop) za vse prevozne potrebe, kar bi dosegli z aplikacijo zvestobe ter ponudb komplementarnih storitev, ki dejansko vežejo uporabnike nanje.
Na negativni strani je treba omeniti močno konkurenco pri avtonomnih vozilih s strani Googlovega podjetja Waymo, ki bi glede na finančno moč svojega lastnika lahko brez težav doseglo vodilni delež. Ker je industrija souporabe vozil in prevoza dokaj mlada, ne smemo pozabiti tudi njene regulacije, ki se lahko razvije tudi v smer, ki ne bo ugodna za trenutne ponudnike.
Običajno se sprememba te nastavitve nahaja v menijski vrstici brskalnika Orodja > Internetne možnosti, razdelek »zasebnost« ali »varnost«. Tam nastavite katere vrste piškotkov želite blokirati ali omogočiti.
Piškotke lahko izbrišete in sicer prav tako preko brskalnika. Izbris je v večini brskalnikov dosegljiv v orodjih imenovanih »izbriši podatke brskanja« ali »izbriši zgodovino brskanja« (okno običajno prikličete tudi s kombinacijo tipk CTRL+Shift+Del) ter izberete izbris piškotkov.
Nekateri brskalniki ponujajo tudi možnost nastavitve »ne sledi mi« ali »do-not-track«, kar pomeni, da lahko generalno zavrnete uporabo piškotov.